دسته بندی محصولات
    فیلترها
    اولویت ها
    جستجو

    عیب یابی کویل خودرو

    اهمیت و سلامت بخش جرقه زنی موتور و اثر آن بر کاهش مصرف سوخت و بالا رفتن بازده موتور بسیار گفته ایم. در واقع می توان گفت یکی از قسمت هایی که در طول سا لها در تکنولوژی خودروسازی بسیار پیشرفت کرده است، بخش برقی و جرقه زنی موتور است. موتورها هر چند از نظر تکنولوژی کاری پیشرفت کرده اند اما این پیشرفت بدون داشتن سیستم های نوین برق و جرقه چندان کامل نمی شود. که در ادامه به بررسی کویل خودرو و عیب یابی آن خواهیم پرداخت:

    coil-car-01
    Coil-Car

     

    یکی از این قسمت ها که امروزه بسیار نام آن را می شنویم، کویل دوبل است که از بخش های مهم و حساس جرقه زنی و برق خودرو به شمار می روند. کویل همیشه برای تولید برق مورد نیاز برای سوخت و ساز موتور خودروست و در این مطلب نگاهی به آن خواهیم داشت. کویل واحد چند برابرکننده ولتاژ برق خودروست. ولتاژ جریان باتری در حدود ۱۲ ولت است که برای ایجاد یک جرقه قوی در سر شمع ها کافی نیست. به همین منظور باید این ولتاژ چندین برابر شود که کویل همین وظیفه را دارد. بنابراین برق باتری برای رسیدن به سر شمع ها ابتدا وارد کویل می شود و با چندین هزار برابر شدن آن، به سر شمع می رسد. در واقع با چند هزار برابر شدن ولتاژ، آمپر به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند که همین اتفاق خطر برق گرفتگی را در خودرو از بین می برد اما باعث شوک الکتریکی نسبتا قوی خواهد شد.

    coil-car-02
    Coil-Car

    طرز کار کویل: کویل از ۲ سیم پیچ درست شده است؛ سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه. این دو سیم پیچ به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده اند. سیم پیچ ثانویه دور بسیار بیشتری دارد و اطراف آن را سیم پیچ اولیه دربرگرفته است. جریان از باتری وارد سیم پیچ اولیه می شود. همین جریان کم باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی در کویل می شود که با احاطه شدن دور سیم پیچ ثانویه که تعداد دور بسیاری دارد، ولتاژ آن چندین هزار برابر می شود.

    Coil-Car-03
    Coil-Car-03

    انواع کویل : کویل ها در خودر وهای معمولی ۳ دسته هستند؛ نمونه های اولیه که هنوز هم در بسیاری از خودرو های کاربراتوری دیده می شوند و یک استوانه فلزی با ساختار خود کویل است. این نمونه معمولا با اتصال به یک دلکو وظیفه تامین برق شمع ها را دارد. البته ممکن است که دلکو و کویل مثل نمونه های مورد استفاده در خودرو های ساخت GM یکپارچه باشند. اما نمونه دوم به کویل های مورد استفاده در خودرو هایی مثل پراید و خانواده پژو برمی گردد که یک کویل مجزا، باز هم مثل حالت قبلی وظیفه تامین برق شمع ها را بر عهده دارد.

    Coil-Car-04
    Coil-Car

    مورد سوم که امروزه در خودرو های جدیدتر مثل تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ دیده می شود، قرار گرفتن یک کویل برای هر شمع است که برق قوی تری برای هر سیلندر تامین می کند و در صورت خرابی یکی از این کویل ها، فقط همان کویل لازم است تا تعویض شود. در این خودرو ها وایر وجود ندارد و کویل مستقیما روی شمع قرار گرفته است.

    چرا کویل دوبل ؟ همانطور که گفتیم کویل دارای ۲ سیم پیچ است که سیم پیچ اولیه موجب ایجاد میدان مغناطیسی خواهد شد. این سیم پیچ برق خود را از رله دوبل می گیرد و از یک سر دیگر به ECU متصل است. همان کاری که پلاتین در خودروهای پلاتینی می کند و با قطع کردن اتصال باعث ایجاد یک شوک می شود، کامپیوتر خودرو نیز با ارسال یک پالس موجب ایجاد میدان مغناطیسی و ارسال جریان قوی از سیم پیچ دوم به سمت شمع ها می شود. با این تفاوت که در کویل دوبل، سیلندرهای ۱ و ۴ با هم و در یک زمان و سیلندر های ۲ و ۳ نیز با هم جریان دریافت می کنند. در این حالت زمانی که شمع سیلندر های ۱ و ۴ با هم جرقه می زنند، یکی از سیلند رها در مرحله انفجار قرار دارد که روی های عادی است اما سیلندر دیگر در مرحله تخلیه است و این جرقه باعث سوختن هیدروکربن های نسوخته و پایین آمدن آلایندگی می شود و چون دراین حالت سوپاپ دود باز است، کمپرسی ایجاد نمی شود که به کار موتور صدم های وارد کند. به همین علت به این کویل ها، کویل دوبل می گویند. دلیل اینکه گفته می شود می توان وایر های خانه های گفته شده را نیز با هم تعویض کرد، به همین خاطر است.

    coil_checks
    Coil_Checks

    یک نکته در مورد تست کویل
    در خودروهای قدیمی کاربراتوری، یکی از راه های تست وایر و شمع و یا کلا سیستم جرقه زنی، اتصال سر وایر به بدنه خودرو با استفاده از یک شمع و یا نهایتا یک پیچ گوشتی است. هر چند این کار نیز می تواند باعث ایجاد شوک در برخی از دستگاه های برقی شود. اما در خودرو های انژکتوری به منظور جلوگیری از آسیب به ECU بهتر است تا این کار انجام نشود و به جای آن از چراغ مخصوص این کار استفاده شود. برای تست استاندارد کویل نیز می توان از اهم متر استفاده کرد تا به طور دقیق مشخص شود کدام قسمت و کدام سیم پیچ کویل آسیب دیده است.

    منبع : عصر خودرو

    نظرات
    07/08/1402 03:03 ق.ظ
    برق سر وایر کویل یکبار میاد و دوباره قطع میشود یعنی سر وایر کول به بدنه میزاری استارت میزنی قطع وصل میکنه مشکل از کجاست
    نظر خود را وارد نمایید.
    آرشیو وبلاگ